مطالب جالب و جذاب

مطالب جالب و مفید از همه جا ، مطالب تاریخی - علمی - خلاصه جالب ترین ها رو میتونید تو این وبلاگ پیدا کنید

مطالب جالب و جذاب

مطالب جالب و مفید از همه جا ، مطالب تاریخی - علمی - خلاصه جالب ترین ها رو میتونید تو این وبلاگ پیدا کنید

وقتی ناصرالدین شاه بالن دید

وقتی ناصرالدین شاه بالن دید 

درست پنج سال پس از انقلاب کبیر فرانسه یعنی در سال ۱۷۹۴ در جنگ میان فرانسه و انگلیس «بالن» -که آرزوی انسان را برای پرواز عملی می‌کرد- مورد استفاده قرار گرفت. در ایران نخستین بار در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار« بالن» در خارج از شهر تهران برای « نمایش» به پرواز درآمد که مردم حیرت زده‌ی تهران به آن «کشتی هوایی» می‌گفتند.

 

   

ناصرالدین شاه در خاطرات خود می‌نویسد:

روز شنبه (۸ ربیع الاول ۱۲۹۴ / ۱۸۷۷م) پنج ساعت به غروب مانده دو بالون از جلوخان مدرسه معلم خانه آسمان رفت، ما بعد از صحبت با وزراء در باغ رفتیم بالای شمس‌العماره، حرم هم پشت بام اندرونها بودند. کل تهران هم از زن و مرد روی بامها و کوچه‌ها و غیره بودند. بالون اولی قرمز رنگ بود، هوا رفت، اما کم وافتاد در باغ سپهسالار مرحوم، مردم هم رفتند، ما بودیم در بالای شمس‌العماره، سیاچی، امین‌السلطنه، عضد‌الملک، ادیب‌الملک، فرخ‌خان، باشی، وجیه و غیره بودند.

 

بعد بالون سفید بزرگ برش فرنگی باد شد، باز همه مردم دوباره جمع شدند در بامها و غیره، این دفعه بالون بسیار خوب هوا رفت، نیم ساعت درست روی آسمان شهر ایستاده بود، دو هزار ذرع هم بلکه بیشتر هوا رفت. خیلی خیلی تماشا داد دو نفر با هم با این بالون بالا رفتند، بالاخره در باغ نظامیه یا باغ سپهسالار حالیه افتاد، بالون هم پاره شد. خلاصه خیلی خیلی تماشا داد. هیچ وقت همچه تماشا مردم نکرده بودند.

نظرات 1 + ارسال نظر
Sepehr شنبه 25 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:23 ب.ظ

Ycctctctccccc

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد